lördag 21 april 2012

LJUS CHOKLADMOUSSE MED GANACHE

Försökte experimentera idag med en dessert som jag tidigare blivit bjuden på.
Jag ville byta ut den ena chokladen och få en mer nötigare botten, så jag provade med
marabou daim. Blev INTE som jag tänkt mig, men jag tror jag vet hur jag ska göra nästa gång.

Recept för 4 pot ( men det räcker till 6 st)

MOUSSE

250g grädde (3 dl)
100g finhackad ljus choklad

GANACHE
100g grädde ( 1 dl)
25 g honung ( 1,5 msk)
125 g finhackad ljus choklad  (här provade jag med marabou daim, ingen hit)
2 msk konjak eller motsvarande grädde

GÖR SÅ HÄR

1. Koka upp grädde och häll över chokladhacket. Vispa slätt och ställ kallt.
2. Koka upp grädde och honung och häll över chokladhacket. Vispa slätt och
tillsätt ev konjak.

3. Fördela ganachen i glasen. Täck med plast och låt stå i rumstemperatur minst 1 timme.
4. Vispa moussen luftig, cirka 2 minuter, då den blivit riktig kall och fördela i glasen.
5. Toppa med skorpsmulor ovanpå. ( jag hade marabou daim)

6. Servera med hallon

Lycka till!

Återkommer om jag skulle lyckas utveckla denna dessert!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...