tisdag 24 april 2012

PRINGELS I ALL ÄRA

Måste bara få dela med mig av ett pedagogisk material för de små.
Det är min kära kollega Linda som lärt oss detta SMARTA.
Det du behöver är flera pringelsburkar (de med chips i) tyg,
lim, pärla, halsbandssnodd och lite fantasi.


Lägg burken och klipp tyget därefter, tänk på att man ska kunna sätta fast locket.
Limma fast tyget och gör ett hål i locket. Trä halsbandssnodd genom hålet och knyte en pärla.

Eller som här då skippade vi snodden och bytte det mot en
piprensare. Vips så blev det en Tussilago.
Sång och ramsa om blomman finns med i burken.

Vi har gjort i ordning så att en bild, figur symboliserar en sång
eller en ramsa. Här är IMSE VIMSE SPINDEL....
 
Här en burk med en nyckelpiga.
Melodi: En sockerbagare

En nyckelpiga jag har i handen   (peka med ett finger på en piga i handen)
den kryper sakta upp över armen   (gå med fingrar på armen)
Kan hända flyger den bort sin kos   (flaxa med händerna)
och kanske hamnar upp på din nos.   (peka på din egen eller nått barns näsa)

En noshörning kom fram & gav mig en puss.....
Jag börja studsa som en bomullstuss..... osv.

Vi brukar ställa fram alla burkar vi har i samlingen och sen får ett och ett barn välja vilken
burk de vill titta i.
Detta har blivit en succé både hos barn och oss pedagoger!!!

Hoppas att jag inspirerat någon!!!
Lycka till!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...