torsdag 25 februari 2010

I onsdags var det äntligen fotokurs igen.

PORTRÄTTFOTO

Edelviks teaterlokal fick bli gårdagens lokal.
Där fick vi möta F som är ljustekniker & nakenmodell.
STATIV ett "måste" vid porträttfoto.
Tanken med detta inlägg är inte att jag ska försöka lära ut om
porträttfoto för där är jag själv på grönbete.

För mig blir det en form av dokumentation.
Sen delar jag gärna med mig.

Ta detta med en nypa salt. Det bästa sättet är att prova sig fram.
Tyvärr så glömde jag fråga om jag skulle få lägga ut bilder på
bloggen så jag har inga bilder från kursen.
A fick sitta modell och sen fick F=ljusteknikern vara modell, då
med kläder på. Märktes att hon var modell. Kunde hålla poser länge
och hon blundade nästan aldrig. F hade riggat olika ljuskällor och
sen var det bara att FOTA.

Medan jag haft stativet hemma har jag lekt en del här kommer
några av de bilder jag tagit.
Tyvärr hade jag igen bra bild på när man inte haft
tillräckligt med ljus.

Nu har jag bara gjort en liten redigering i photoshop.
Det bästa är ju ändå om man kan få bilden bra från början.
"SKIT IN - SKIT UT"





Som jag sagt tidigare så är mina barn ganska mättade på
att bli fotograferade. Det är bara att respektera!
Förhoppningsvis tycker de snart att det är roligt igen.

Men jag har varken tid eller lust att vänta tills de har lust.
Så jag var tvungen att använda mig själv som "modell".


Nu fick jag möjlighet att träna självutlösaren också.
Löjligt att jag gör reklam för "schampo", ha jag med mitt
långa glansiga hår. Kanske skulle valt tandkräm istället.

Den vänstra bilden ser ni att bakgrunden är vitare än den högra.
Detta beror på att jag ville att bakgrunden skulle bli riktigt vit.
På med lampor från höger och vänster. Stod ca 2,5 meter bort.

Ftal 3,5 och på med extra blixten som jag vinklar mer mot bakgrunden.
Sen är det bara att ta kort, sen kolla exponeringen av ljuset, tills
du blir nöjd.

En bra sak kan vara att man tänker vad vill jag med DEN HÄR BILDEN!
Kom ihåg att 95% av bilder som är dåliga beror på RÖRELSEOSKÄRPA.

När jag provat mig fram på vit bakgrund ville jag prova något annat;


Tips! Gå in på en reklamfirma där man trycker skyltar & dyl.
Fråga efter plast med klister på baksidan.
Där jag jobbar har vi en förälder som jobbar på en reklamfirma.
När de gör sina rensningar så brukar vi rullar med olika färger.

Tänkte prova med någon annan färg längre fram.

Hoppas att jag kunde bidra med något!
Om inte kanske ett GOTT SKRATT!

Dags att lägg sig laddar för tjejkväll imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...