söndag 16 oktober 2011

MIN NYA FAVORIT DESSERT


FROSTIG MANDEL MARÄNGTÅRTA
























MANDELMARÄNG
150g sötmandel
2 1/2 dl florsocker (150g)
1 tsk bakpulver
4 äggvitor


VIT CHOKLADPARFAIT
150 g vit choklad
3/4 dl socker (75g)
6 äggulor
5 dl vispgrädde


TILL DEKORERING
flagad vit choklad & strimlat limeskal


GÖR SÅ HÄR;
Smöra och mjöla en bakform med avtagbar kant, ca 26cm/ dm.
Finhacka sötmandel, gärna i matberedare och blanda med florsocker och bakpulver.
Vispa äggvitorna styva och vänd försiktigt ner dem i mandelblandningen.
Vänd ut smeten i formen och ställ in i varm ugn på 175 grader i 30 minuter.
Låt svalna i formen.
Hacka chokladen till parfaiten och smält den över vattenbad. Vispa socker och äggulor vitt
oc poröst. Vänd ner den smälta chokladen och den vispade grädden försiktigt i äggvispet.
Häll krämen över den avsvalnade botten. Täck med plastfolie.
Låt kakan stå i frysen i minst 4 timmar, gärna till nästa dag.
Ta ut kakan 10 min före serveringen och garnera med choklad och limeskal.


Lycka till!


Ps min bild är lite missvisande, eftersom min tårta hade stått ett dygn i kylen innan jag
fotade den. Så i verkligheten är den mycket högre och inte så rinnig som i min bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...