onsdag 18 januari 2012

BRÖDÄLSKARE

Är du en som också älskar mjukt bröd till frukost?
Jag är i alla fall en av dem.
Är du en av dom som vill minska på socker/kolhydrat intaget?
Jag är en av dem....
Oavsett vilket så tänkte jag att det kunde vara bra att till vardags
äta ett LCHF bröd.

IDA`S  LCHF BRÖD
Detta behöver du till en limpa

3dl linfrön
1dl sesamfrö
0,75dl hasselnötter
0,75dl mandel
2 msk psyllium (finns bland andra fröer)
2 tsk bakpulver
ev. 1,5 msk brödkryddor
jag kommer att utesluta brödkryddorna
och ta en nypa salt i stället.

Mixa allt i matberedaren tills det blir ett mjöl.
Jag mixade allt utom några bitar som fick hänga med ändå.

Blanda sedan ihop;
50 g smällt smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6ägg

Blanda ihop allting och häll i en avlång brödform klädd med
bakplåtspapper. Grädda 70-80 minuter i 175grader i  nedre delen
av ugnen. Jag gräddade mitt bröd i 80 minuter och den blev perfekt.

När brödet är färdiggräddat låt det kallna på galler.
OBS! Ät inte brödet medan det är varmt, det ska vara kallt.

Brödet går bra att frysa och du kan förvara ditt bröd i kylen
några dagar.

Lycka till!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...