måndag 30 januari 2012

FONDANTER

CHOKLADFONDANTER

Bland det godaste efterrätt jag ätit och jag har länge tänkt göra den
desserten själv. Men jag har inte haft några formar MEN...........
NU har jag det. Köpte på Dollar Store för 10:-st i helgen!


Jag är verkligen ingen som samlar på mig porslin men jag kunde inte motstå dessa och kolla
in priset. GRATIS!!!!!!

Tänk er lite hallon i denna hjärtskål!!!

Eller göra en minipaj i denna söta form!

Nu är det inte helg så jag kan visa er någon färdig chokladfondant än men jag tänkte bjuda
på receptet redan nu.

 
MIA`S CHOKLADFONDANT        8pot
5 ägg
5 äggulor
75 g vetemjöl ( 1 1/2 dl)
250 mörk choklad
125 g strösocker ( 1 1/2 dl)
250 g smör

GÖR SÅ HÄR

Flytande margarin penslas i formarna + strösocker

*Smält smöret och smält chokladen, blandas sedan samman.
*Blanda 5 ägg + äggulorna och socker, vispas vitt och poröst.
*Vänd ner chokladblandningen i äggsmeten.
*Sikta ner mjölet.
*Blanda ihop till en jämn smet.

*Detta kan göras i ordning dagen före och förvaras i kylskåpet.
*Häll upp i formarna.
*Grädda mitt i ugnen i 175grader i ca 14 minuter.
TIPS! När de höjt sig börjar de vara klara.
* Låt svalna en stund, vänd sedan formen upp och ner på ett fat.
*Severa med hallon och glass eller grädde.
*Lycka till!

Gissa om jag längtar till helgen!!!!!!!

God kväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...