onsdag 15 februari 2012






































Nog har jag bakat semlor i mina dar men 
problemet har vart att få dem luftiga....
Men så idag provade jag detta recept och Leila
håller vad hon lovar.


Recept            20st
1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 g färsk jäst för söta degar
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör(ska ej smältas)
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl


Mandelmassafyllning
400g mandelmassa
25g smör ( jag använder urgröp ur semlan)
skvätt mjölk


Gör så här;
*Värm mjölken och kardemumman till 37°
*Smula ner jästen i en bunke & lös med mjölken,
  strösocker,salt, smör och ägg.
*Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman
   till en smidig deg. (den får inte bli för hård)
*Jäs degen under bakduk i ca 40 minuter
*Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela
  dem i 20 bitar.
*Forma till runda bullar.
*Lägg bullarna på plåt med bakpåtspapper och
  jäs i 40 minuter.
*Sätt ugnen på 200°
*Pensla bullarna med uppvispat ägg.
*Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 minuter.
  ( jag hade inne dem dryga 10 minuter)
*Låt svalna.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...