torsdag 18 november 2010

Kycklinglasagne

Bra mat tar oftast lite längre tid. Eller ska jag vara riktigt ärlig så är det väl
så att AO är PLANERING och lite mer tid än en kvart.
Det känns som denna vecka har bestått av några kvartar.
Jag eller vi brukar vara duktig på att veckoplanera , förr så brukade vi tom
månadsplanera och storhandla. Tror att jag skall gå tillbaka till det och varför inte
lägga ut den månadsplaneringen på bloggen.
Någon som är intresserad av det?
Jag tänkte i alla fall att idag skulle bidra med en helt ok middag.



Receptet är beräknat till 4-6 port

500 g lasagneplattor
1 grillad kyckling 
(jag tog kycklingfiléer och stekte med curry,salt & grillkrydda)
3 paprikor i olika färg
250 g champinjoner (hoppade jag över)
1 lök 
riven ost
salt & peppar

Sås
4 msk smör
5-6 msk mjöl
1 liter mjölk
2 dl crème fraiche
125 g grönmögelost  
( hade jag inte hemma, jag tog bonjourost  med basilika smak)
1 klyfta vitlök
2 tsk torkad basilika
salt & peppar

Gör så här:

Bena ur kycklingen, låt skinnet vara kvar. Skär i fina bitar. Skär paprikorna i tärningar.
Skär champinjonerna i skivor. Skala och hacka löken.
Fräs paprika, svampen och lök i olja. Salta och peppra och blanda i kycklingen.
Dra åt sidan medan du gör såsen.
Smält matfett. Tillsätt mjölet och låt fräsa en stund. Häll i mjölken sakta under 
omrörning. Låt såsen koka 3-5 minuter.
Blanda ner övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar.
Smörj en form och varva såsen, kycklingröran och lasangeplattorna i formen.
Avsluta med sås och strö över ett lager riven ost.
Gratinera i ugnen i 225 grader i 20 minuter. (jag hade inne lasagnen i  ca 35-40 minuter.

Servera till en sallad!

Lycka till!
Hoppas jag hjälpt någon med en middag eller inspirerat på något sätt.

God natt! 











1 kommentar:

  1. Ohh ja jag ser gärna att nån hjälper mig med planering av matsedeln,,,,heja heja så fort du kan lägg ut.kul,tänkvärt, toppen!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...